Man op een terras met een Aperol drankje.
  • Vrijbuiters aan het woord

Stedentrip, op pad met Max in Rome

8 november 2022 · Aangepast op 15 december 2023 · Leestijd 4 min

Rome, Italië

De ultieme stadswandeling

Na een vlucht van twee uur en een korte rit met de trein, komen we aan bij ons appartement in de Eeuwige Stad Rome, vlakbij het hoofdstation Roma Termini en het Colosseum. Na onze spullen te hebben gedropt gaan we eerst lunchen. Omdat we honger hadden, maar ook zeker omdat er niet zoiets bestaat als teveel eten in een land als Italië. Dus we aten in stijl: pasta met wijn! In Rome staan ze bekend om de pasta carbonara en de pasta all’amatriciana, dus daar gingen we gelijk voor. Onze mini-vakantie kon al niet meer stuk. Na de lunch beginnen we aan een prachtige stadswandeling door het eeuwenoude Rome. Langs onder andere de Trevifontein, de Spaanse trappen, het Villa Borghese park en Piazza Navona. Uiteindelijk belanden we op een terras voor een typisch Romeinse pizza, aan het Campo de’ Fiori plein. Lekker laat op de avond. Zoals dat zo mooi kan in dit soort landen.

Om het rondje af te maken lopen we via de ruïnes van het Forum Romanum en het Colosseum terug naar ons appartement. Inmiddels was het pikkedonker, maar we hadden gelezen dat dit oudste deel van Rome dan juist prachtig verlicht wordt (met name het Colosseum). Echt een aanrader! In totaal was het een wandeling van bijna 15 kilometer en liepen we die dag in totaal 20. Na zulke afstanden ga je toch zeker de onderkant van je voeten voelen. Op je dagelijkse casual schoenen althans. Zelfs Vrijbuiters hebben niet altijd een complete outdoorgear ;). Maar wanneer je vaker zulke meerdaagse uitstapjes maakt mogen goeie lage wandelschoenen eigenlijk niet ontbreken.

Op bezoek bij de paus

Op dag twee gingen we met de metro naar Vaticaanstad en bezochten we de Vaticaanse musea en Sixtijnse Kapel en de Sint-Pietersbasiliek. Dit nam voor ons de ochtend en begin van de middag in beslag, maar kun je gerust ook een hele dag voor uittrekken. Na een hoop geslenter en een goede lunch, pakten we de deelstep richting Via Nicolò Piccolomini, waar je een bijzondere optische illusie krijgt van de koepel van de Sint-Pietersbasiliek. Naarmate je er verder bij vandaan loopt lijkt de koepel groter te worden. Omdat we inmiddels behoorlijk ver bij het historisch centrum vandaan waren en de stepjes redelijk duur bleken (maar ja, ook dat kunnen we weer afvinken), hebben we de metro terug gepakt. Voor een paar euro heb je een dagkaart voor de metro en kun je Rome goed ontdekken. Vervolgens zijn we via het Pantheon naar ons volgende avondmaal gewandeld. We sluiten de avond uiteindelijk af bij een gezellig café vlakbij ons appartement. De kilometerteller stond inmiddels weer op 20.

Iconen van Rome

Na een wat langere nachtrust besluiten we het vandaag wat rustiger aan te doen. Maar niet voordat we, uiteraard Romeins, ontbeten hebben bij de bakker: cornetti (Romeinse variant op de croissant) met een espresso. En we nemen een paar vers gebakken koeken mee in onze rugzak. Voor wat extra energie later op de dag. Een mooi compacte dagrugzak die goed ventileert bij de rug, is onmisbaar tijdens een trip als dit. Voor je water, koekjes of energierepen en eventueel wat warmere kleding bijvoorbeeld. Ik heb zelf een handige 18 liter rugzak van Nomad mee. Deze gaat op de rug en we wandelen door naar het Villa Borghese park. Hier brengen we de middag door. Later op de middag gaan we naar misschien wel de meest indrukwekkende monumenten en architectuur van Rome: het Colosseum, de ruïnes van het Forum Romano en de Palatijn heuvel. Een perfecte afsluiter van ons verblijf in historisch Rome, want de volgende dag vertrekken we naar het strand van Fiumicino.

Een goed avontuur sluit je af op het strand

Maar niet voordat we de koepel van de Sint-Pietersbasiliek beklommen hebben. Zo besluiten we spontaan de volgende ochtend. Eerder was de rij daarvoor veel te lang, maar ditmaal gaan we vroeg in de ochtend. En met resultaat: we kunnen in een keer doorlopen! Voldaan verlaten we Rome. Met de bus. Richting Fiumicino, van waaruit we de volgende ochtend terug zullen vliegen. Geeft ons nog mooi een dag om onze Havaianas aan te trekken en met een biertje in de hand bij te bruinen op het strand.

Tips

• Het loont in grote steden als Rome zeker om wat onderzoek te doen naar goede restaurants, als je echt authentiek en goed Italiaans wilt eten. Dit kan door blogs te lezen, maar zelf ben ik erg fan van Google Maps op dit vlak. Die app heeft een uitgebreide sorteerfunctie en zoekt automatisch naar de dichtstbijzijnde opties.
  • Een groot voordeel van Rome, ook gezien de temperaturen, zijn de vele gratis drinkwaterfonteinen. Met de app Waidy WOW weet je deze altijd makkelijk te vinden. Maar goed dat we onze Doppers mee hadden dus!
  • Boek je tickets voor de belangrijkste bezienswaardigheden op voorhand (wij kochten de “Toeristenkaart van Rome” via Tiqets). Dit scheelt je geld en in veel van de gevallen soms uren wachten in de rij, met een beetje pech in de volle brandende zon. Het maakt je city trip een stuk aangenamer en het zorgt ervoor dat je je tijd daar volledig kunt besteden aan de leukere dingen.
  • Plan je bezoek aan deze bezienswaardigheden liefst zo vroeg mogelijk in de ochtend of zo laat mogelijk op de middag, om de grootste druktes te vermijden.
  • Het zou wellicht lonen wanneer je in april of oktober gaat, wanneer het in Rome qua temperatuur aangenaam is en je qua drukte nog ver van de piek weg bent.
  • Vergeet die wandelschoenen zeker niet mee te nemen! Met een gemiddelde van 15-20 kilometer per dag zullen je voeten je dankbaar zijn :- )

Max Aarens, CRO / Marketplaces

Rome al van je lijst afgestreept? Dan neemt Wout je mee naar Praag!

Wat vond je van dit artikel?